Københavns Kommune

Praktisk information om Solgaven Valby

Find praktiske informationer om blandt andet boligerne, husleje, økonomi og tilbud på Solgaven Valby.

Boliger

Faciliteter

Boligerne på Solgaven Valby er på 70-73 kvm inkl. fællesarealer. Alle vores boliger har to værelser og altan. Der er en plejeseng i soveværelset, som er obligatorisk i boligen.

I boligerne er der også et tekøkken med køleskab og en lille fryser. Du kan få udleveret to kogeplader, hvis du ønsker. 

Badeværelserne er store og rummelige, og håndvasken er med hæve-sænke-funktion. Der er gulvvarme i alle boligerne.

Vi har desuden én plejebolig til beboere med svær overvægt og/eller pladskrævende hjælpemidler.

Husleje og økonomi

På Solgaven Valby skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.

Husleje: ca. 8.450 kr.
Indskud: ca. 39.400 kr.

Huslejen er inkl. varme.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. 

Læs mere om husleje, boligstøtte og lån til indskud

Du kan også købe en servicepakke. Læs om servicepakken under overskriften 'Tilbud'.

Betaling af regninger

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at tilmelde dine regninger til PBS, så betalingen foregår automatisk.

Få sendt penge fra banken med posten

Danske Bank har desuden en service kaldet blindekonceptet, hvor du kan bestille og få tilsendt penge med posten, hvis du har en konto i Danske Bank. 

Parbolig

Solgaven Valby har én bolig til par.

Husdyr/førerhunde

Bemærk, at visiterede førerhunde er tilladte, men ikke andre husdyr.

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Solgaven Valby udlejes af boligselskabet KAB.

KAB sender derfor en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. KAB sørger også for, at din bolig er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.

Kontakt KAB (kab-bolig.dk)

Indflytning

En bolig på Solgaven Valby er din egen bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje inkluderet el og varme, indskud, telefon, licens, indboforsikring m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, osv.

Du skal også tage en dyne og en hovedpude med, som kan vaskes. Der er plejeseng og madras i boligen. 

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge lamper og billeder op.

Tilbud

Servicepakke

Du har mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Når du flytter ind, aftaler du med os, hvilke ydelser du ønsker. Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne.

Læs mere om servicepakken og se priser

Klippekort

Klippekortet er en ordning, der giver dig mulighed for at få en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.

Læs mere om klippekortet

Frisør og fodterapeut

Vi Solgaven Valby har vi en frisørsalon, hvor to selvstændige frisører er tilknyttet

Vi har også en fodklinik, hvor fire selvstændige fodterapeuter er tilknyttet.

Kontakt personalet, hvis du vil bestille tid.

Omsorgstandpleje

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge.

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om omsorgstandpleje (voksentandplejen.kk.dk)

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Solgaven Valby, får du en kontaktperson. Du aftaler sammen med din kontaktperson, hvilken hjælp og pleje du har brug for. 

Kontaktpersonen inviterer dig til en indflytningssamtale, når du har boet på plejehjemmet i ca. fire uger.

Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes.

Dine pårørende er meget velkomne til at deltage i samtalen, hvis du ønsker det.

Andre informationer

Besøg

Din bolig på Solgaven Valby er dit eget hjem. Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg. De kan også spise med, hvis de betaler for det.

Samarbejde med pårørende

Hos Solgaven Valby vil vi meget gerne samarbejde med dine pårørende.

Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. 

Dine pårørende er altid velkomne til at komme på besøg.

Fraflytning og dødsfald

Personalet orienterer om det praktiske ved dødsfald.

Ved dødsfald kontaktes boligselskabet KAB på mail: bobehandling@kab-bolig.dk

Ved opsigelse kontaktes boligselskabet KAB på mail: udl@kab-bolig.dk