Københavns Kommune

Praktisk information om Sølund

Find praktiske informationer om blandt andet boligerne, husleje, økonomi og tilbud på Sølund.

Fakta om Sølund

Adresse
Ryesgade 20A
2200 København N
Driftsform
Kommunalt plejehjem
Ventetid
2,6 måneders gennemsnitlig ventetid
Antal boliger
150
Værelsestype
1 værelse og parboliger

Boliger

Vis alle

Om boligerne

Boligerne på Sølund består af et værelse på 16 kvm, en lille gang, eget bad, plejeseng, skabe og forflytningsredskaber, fx lift.

Telefon

Der er telefonstik i din bolig, og du er selv ansvarlig for at flytte dit abonnement.

Tv, radio og internet

Der er to antennestik i din bolig. Det ene stik er til kabel-tv, og det andet stik er til Sølunds fællesantenne, hvor du gratis kan se DR's programmer.

Hvis du ønsker flere kanaler, kan du bestille det hos YouSee. Du kan også købe internet gennem YouSee.

Hvis du vælger at bestille flere kanaler eller internet, er det en aftale mellem dig og YouSee, som Sølund ikke har noget at gøre med. Vi vil dog stadig gerne hjælpe dig med at kontakte YouSee, hvis du har brug for det.

Kaldeanlæg

Der er installeret et kaldeanlæg i din bolig. Det betyder, at du kan tilkalde hjælp fra personalet hele døgnet. Personalet viser dig, hvordan kaldeanlægget fungerer.

Belysning

Sølund skifter el-pærerne i gangen, badeværelset og køkkenet, uden at du skal betale for det.

Du skal selv sørge for at købe el-pærer til resten af din bolig.

Husleje og økonomi

På Sølund skal du betale husleje, el, vand og varme.

Huslejen på Sølund bliver udregnet ud fra dine indtægter og udgifterne til at drive plejehjemmet.

Din husleje reguleres hvert år, da dine indtægter og plejehjemmets udgifter kan ændre sig fra år til år.

Du kan ikke få boligstøtte til en bolig på Sølund, da din husleje allerede er udregnet ud fra dine indtægter.

Når du har fået tilbudt en bolig, sender kommunen et boligdokument til dig, som blandt andet oplyser om boligens størrelse, husleje og udgifter til varme og el. 

Læs mere om husleje, og hvordan den bliver udregnet

Du kan også købe en servicepakke. Læs om servicepakken under overskriften 'Tilbud'.

Betaling af regninger

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at tilmelde dine regninger til PBS, så betalingen foregår automatisk. 

Lommepenge-konto

Du har mulighed for at oprette en lommepenge-konto, hvor du eller dine pårørende kan indsætte penge, som du kan hæve uden kode. Vi hjælper dig med at oprette kontoen.

Opbevaring af kontanter

Du har mulighed for at opbevare penge til dagligdags fornødenheder i Sølunds CashGuard, der er et sikkert system til opbevaring af kontanter.

Dette aftaler du med plejehjemmet i forbindelse med indflytningen.

Parboliger

Vi har seks boliger med to værelser, som er beregnet til par.

Husdyr

Det er muligt at tage et kæledyr med på Sølund. Det kræver dog, at du selv er i stand til at passe kæledyret, og at dyret ikke generer de andre beboere eller medarbejderne.

Vi laver desuden en skriftlig aftale med dig om, hvad der skal ske med dit kæledyr, hvis du en dag ikke længere selv er i stand til at passe det.

Forsikring

Hvis personalet kommer til at ødelægge noget i dit hjem, fx under rengøring, erstatter Sølund det. Vi dækker ikke tyveri, indbrud m.m., hvorfor vi anbefaler, at du har en indboforsikring.

Vi anbefaler også, at du har værdier, smykker og lignende i en bankboks. 

Vi anbefaler også, at du har en forsikring til et eventuelt el-køretøj. Ellers skal du selv betale for det, hvis køretøjet går i stykker, og du skal køres hjem.

Skader i boligen

Du skal straks give personalet besked, hvis der opstår skader i din bolig, fx utætte vandhaner eller cisterner.

Besøg

Din bolig på Sølund er dit eget hjem. Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg. 

Hvis du fast får mad på Sølund, kan du også invitere dine gæster på middag. Du skal give besked til din kontaktperson. Vær opmærksom på tilmeldingsfrist. Du betaler for dine gæster over den regning, hvor du selv betaler for mad.

Læs om mad og måltider på Sølund

Læs om hverdagen på Sølund

Indflytning

En bolig på Sølund er din egen bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje, el, varme, licens m.m., og du medbringer alle dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, gardiner osv. 

Du skal også tage en dyne og en hovedpude med, som kan vaskes. Der er plejeseng og madras i boligen.

Du aftaler med din kontaktperson eller afdelingslederen, hvilken dag du flytter ind.

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m. I administrationen kan du låne en trækvogn til at transportere møbler på, en slagboremaskine og få en plantegning over boligen.

Det er vigtigt, at du indretter din bolig med god plads omkring møblerne, så det er nemt for medarbejdere at arbejde i din bolig. Derudover skal alle løse ledninger, antenne- og telefonkabler sættes fast på panelerne eller væggen. Vi fraråder, at du har tæpper i din bolig.

Vi hjælper dig med at installere dit tv den første hverdag, efter du er flyttet ind.

Nøgler og nøglekort

Når du flytter ind, får du en almindelig nøgle til din bolig.

Vi udleverer kun nøgler til dig som beboer. Hvis vi skal udlevere nøgler til andre, skal de have en fuldmagt fra dig.

Fraflytning og dødsfald

Når en beboer dør, låser vi beboerens bolig.

Personalet på Sølund sørger for at pakke beboerens ting ned og tømme boligen. De pårørende er velkomne til at hjælpe til med at pakke beboerens ting.

Vi sender en liste til Skifteretten over beboerens ting, kontanter og værdigenstande og stiller herefter tingene i vores depot.

Når Skifteretten har lavet en skifteretsattest, kan de pårørende/arvingerne få udleveret beboerens ting.

Tilbud

Vis alle

Servicepakke

Du har mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Når du flytter ind, aftaler du med os, hvilke ydelser du ønsker. Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne.

Læs mere om servicepakken og se priser

Klippekort

Klippekortet er en ordning, der giver dig mulighed for at få en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.

Læs mere om klippekortet

Frisør og fodterapeut

Frisør

Sølund har en frisørsalon på plejehjemmet.

Frisøren Ann-Pia Søgart kommer mandag mellem 9-16 eller efter behov.

Du kan bestille tid på telefon: 82 32 50 47

Fodterapeut

Sølund har en klinik for fodterapi.

Fodterapeut Andreas Toldam kommer to dage om ugen.

Mandag: 8.15-15.00
Tirsdag: 8.15-16.00

Du kan bestille tid på telefon: 42 83 13 06

Læge

Vores læge kommer på plejehjemmet én gang om ugen og ellers efter behov.

Omsorgstandpleje

Omsorgstandplejen har sin egen klinik på Sølund.

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge.

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om omsorgstandpleje (voksentandplejen.kk.dk)

Lån af festsal

Som beboer på Sølund har du mulighed for at låne vores festsal til at holde private arrangementer, prisen 750 kr.

Du reserverer festsalen ved at kontakte Intern Service på telefon eller ved personlig henvendelse til Ole Nielsen telefon 23 65 24 37.

Find kontaktoplysninger

Vær opmærksom på, at du kun låner festsalen og ikke har adgang til køkkenfaciliteter, service, duge eller andet. Bordene skal være ryddet, når du afleverer festsalen efter brug.

Du har mulighed for at bestille mad til dit arrangement i Sølunds køkken, Madam Blå. Hvis du bestiller mad, er det inklusive service og duge.

Post

Personalet deler post ud på etagerne.

Hvis du skal sende et brev, kan du aflevere det til personalet eller administrationen.

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Sølund, får du en kontaktperson. Din kontaktperson laver sammen med dig en plejeplan over, hvilken hjælp og pleje du har brug for. Planen vil løbende blive vurderet, så du altid får din hjælp, du har brug for.

Kontaktpersonen inviterer dig til en indflytningssamtale, når du har boet på plejehjemmet et stykke tid. Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes. Dine pårørende er meget velkomne til at deltage i samtalen, hvis du ønsker det.

Hvis du og dine pårørende ønsker det, kan I købe en kontaktbog og lægge i din bolig. Dine pårørende kan bruge kontaktbogen til at kommunikere med det personale, som de ikke lige møder, når de er på besøg. Personalet skriver kun i kontaktbogen, når du ønsker det.

Andre informationer

Vis alle

Fravær

Det er vigtigt, at du giver personalet besked, hvis du er væk fra din bolig i mere end et døgn.

Hvis du ikke har givet personalet besked, vil de senest ved middagstid låse sig ind i din bolig.