Københavns Kommune

Praktisk information om Ørestad Plejecenter

Find praktiske informationer om blandt andet boligerne, husleje, økonomi og tilbud på Ørestad Plejecenter.

Fakta om Ørestad Plejecenter

Adresse
Asger Jorns Allé 5
2300 København S
Driftsform
Ventetid
4,9 måneders gennemsnitlig ventetid
Antal boliger
114
Værelsestype
2 værelser

Boliger

Faciliteter

Alle beboere på Ørestad har en moderne bolig med to værelser på 67 kvm inklusive fællesarealer.

Boligerne indeholder en stue med køkken og køleskab, soveværelse med plejeseng og loftlift samt badeværelse. Alle boliger har udgang til altan. 

Stuen og soveværelset er adskilt af en skydedør, der kan fjernes, hvis du ønsker ét stort rum.

Boligerne har lyse trægulve, hvide vægge og fliser på badeværelset. Alle boliger har nødkald, kabel-tv, trådløst internet og telefonstik. Du kan låne el-kogeplader, så du selv kan lave mad.

Husleje og økonomi

På Ørestad Plejecenter skal du betale husleje, indskud, el, vand, varme og antennebidrag.

Husleje: 7.479 - 9.435 kr.
Indskud: 32.408 - 42.416 kr.

Huslejen varierer, alt efter om du flytter ind i en bolig til én person eller i en parbolig (se priser nedenfor). Huslejen er inkl. rengøring.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. 

Læs mere om husleje, boligstøtte og lån til indskud

Du kan også købe en servicepakke. Læs om servicepakken under overskriften 'Tilbud'.

Boliger til én person (2022)

Indskud: 38.408 kr.
Husleje: 7.479 kr.
Varme aconto: 420 kr.
Vand aconto: 184 kr.
El aconto: 156 kr.
Antenne: 142 kr.
Copydan: 56 kr.

Parboliger (2022)

Indskud: 42.416 kr.
Husleje: 9.435 kr.
Varme aconto: 550 kr.
Vand aconto: 240 kr.
El aconto: 205 kr.
Antenne: 142kr.
Copydan: 56 kr.

Parboliger

Vi har også seks lejligheder til par, som er på 87,7 kvm inklusive fællesarealer.

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Ørestad Plejecenter udlejes af boligselskabet KAB. KAB sender derfor en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. 

Boligselskabet sørger for at vedligeholde boligen, og at den er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind. Boligselskabet sætter også et navneskilt op foran din bolig.

AKB tager sig af lejligheden og dens udstyr, fx vandhaner, der drypper; toiletter, der ikke skyller; vinduer og døre, der ikke fungerer; varme og ventilation, nøglekort og lignende.

Beboere og pårørende med behov for kontakt til KAB eller AKB kan kontakte boligselskaberne på flere måder. 

Husk at oplyse/notere dit navn og bolignummer, og hvad du ønsker hjælp til.

Indflytning

En bolig på Ørestad Plejecenter er din egen bolig. 

Du har derfor selv ansvar for at betale husleje, indskud, el, varme, licens m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, lamper, tv, radio, gardiner osv.

Du skal også tage sengetøj og håndklæder med samt en dyne og en hovedpude, som begge kan vaskes.

Der er plejeseng, garderobeskab og loftlift i boligerne. Hvis du ikke har brug for pleje i sengen, kan du dog godt have din egen seng med.

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m.

Indretning af boligen

Når du indretter din bolig, skal du sørge for, at:

  • Der er plads til, at personalet kan arbejde
  • Dørene er frie, så man let kan komme ind og ud
  • Mindre løse tæpper ligger fast på gulvet med tæppe-tape.

Du skal også huske, at: 

  • Du ikke må bore huller i træværk, fliser, vindueskarme eller dørkarme
  • Hvis personalet skal bruge lift til at hjælpe dig, må der ikke være væg-til-væg-tæpper i boligen
  • Loftlifte ikke må blokeres af lamper.

Indflytningsdato

Den endelige dato for indflytning aftaler du med teamlederen fra din etage.

Kontakt teamlederen senest en uge inden, du gerne vil flytte ind. Du kan få fat på teamlederne alle hverdage ml. 8-15.

Find kontaktoplysninger

Udlevering af nøglekort, nøgler, velkomstmappe og nødkald

Du skal selv kontakte KAB og aftale en dag, hvor du kan få udleveret nøglekort til boligen, nøgle til postkassen, en velkomstmappe og et personligt nødkald. Du skal skrive under på, at du har fået førnævnte udleveret. 

Fejl- og mangelliste

KAB udleverer også en fejl- og mangelliste over boligen. Hvis du finder fejl eller mangler i boligen, skal du udfylde listen og sørge for, at KAB har den inden to uger efter, du er flyttet ind.

Tilbud

Servicepakke

Du har mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Når du flytter ind, aftaler du med os, hvilke ydelser du ønsker. Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne.

Læs mere om servicepakken og se priser

Pjece og spørgsmål til servicepakken

Vi har en pjece 'Toiletartikler, rengøringsartikler og vinduspolering – til- og fravalg', som du kan få udleveret af personalet. 

Har du spørgsmål til servicepakken, kan du kontakte servicemedarbejderen, der er tilknyttet din etage, eller teamleder for Mad og Service.

Klippekort

Klippekortet er en ordning, der giver dig mulighed for at få en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.

Læs mere om klippekortet

Vask

Vask af privat tøj

Dit tøj bliver vasket og tørret på eksternt vaskeri. Dit tøj bliver ikke renset eller vasket i hånden. Tøjet afhentes leveres 1 gang om ugen.

Vask af privat sengetøj og håndklæder

Eksternt vaskeri vasker dit eget sengetøj og dine håndklæder. Afhentes og leveres 1 gang om ugen.

Vask og leje af sengetøj og håndklæder

Du lejer sengetøj og håndklæder af et eksternt vaskeri, som også står for at vaske det. Levers og afhentes 1 gang om ugen.

Toilet- og rengøringsartikler

Toiletartikler

Toiletartikler leveres efter behov og består af:

  • Toiletpapir
  • Engangsvaskeklude
  • Hår- og bodyshampoo
  • Deodorant
  • Kam
  • Tandbørste, tandpasta og tandkrus
  • Neglerenser, neglefile og neglebørste
  • Bodylotion og fed creme
  • Barberskum og barberskraber.

Du får nye toiletartikler, når du har brug for det.

Du kan ikke fravælge dele af toiletartiklerne. Hvis du vælger toiletartikler fra, skal du være opmærksom på, at du eller dine pårørende selv skal sørge for at købe alle toiletartikler.

Rengøringsartikler

Rengøringsartikler består af de rengøringsmidler og -remedier, der skal til for at sikre en tilstrækkelig rengøring af din bolig, samtidig med at der tages højde for personalets arbejdsmiljø og husets materialer:

  • Alle almindelige rengøringsmidler og rengøringsklude
  • Rengøringsremedier (spande, støvsuger, gulvmoppe etc., som rengøringspersonalet medbringer).

Alle rengøringsmidler er miljøvenlige og godkendt af arbejdsmiljønævnet.

Hvis du fravælger rengøringsartikler, skal du være opmærksom på, at du eller dine pårørende skal sørge for indkøb af rengøringsartikler. Disse skal være svanemærkede, og datablade på produkterne skal være tilgængelige i din bolig af hensyn til personalets arbejdsmiljø.

Vinduespudsning

Du får pudset og poleret vinduer både indvendigt og udvendigt hver 3. måned.

Plejecenteret samarbejder med et ekstern firma, der varetager denne opgave.

Frisør og fodterapeut

Ørestad Plejecenter har en række frisører og fodterapeuter tilknyttet, som kommer ud til dig på plejehjemmet.

Vi hjælper dig med at bestille tid.

Læge

Torben Larsen er den plejehjemslæge, der er tilknyttet Ørestad Plejecenter.

Torben Larsen kommer fast på plejehjemmet én gang om ugen.

Omsorgstandpleje

Omsorgstandplejen har sin egen klinik på Ørestad Plejecenter.

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge.

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Bemærk, at du skal visiteres til Omsorgstandplejen.

Læs mere om omsorgstandpleje (voksentandplejen.kk.dk)

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Ørestad Plejecenter, får du en kontaktperson. Du aftaler sammen med din kontaktperson, hvilken hjælp og pleje du har brug for. 

Kontaktpersonen inviterer dig senest til en indflytningssamtale, når du har boet på plejehjemmet i ca. fire uger. Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes.

Dine pårørende er meget velkomne til at deltage i samtalen, hvis du ønsker det.

Andre informationer

Besøg og samarbejde med pårørende

Din bolig på Ørestad Plejecenter er dit eget hjem.

Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg. De kan også spise med, hvis de betaler for det og tilmelder sig mindst to hverdage før.

På Ørestad Plejecenter vil vi også meget gerne samarbejde med dine pårørende. Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. 

Dine pårørende er altid velkomne til at deltage i eller arrangere aktiviteter på plejehjemmet, hvis du ønsker det.

Fraflytning og dødsfald

Fraflytning

Hvis du ønsker at flytte fra plejehjemmet, hjælper dit team dig med de praktiske ting, der skal gøres.

Dødsfald

Ørestad Plejecenter gør sit bedste for, at din sidste tid bliver tryg og meningsfuld.

Dine pårørende er naturligvis altid velkomne, og vi inddrager dem i din omsorg og pleje, så meget som du ønsker det.

Ørestad Plejecenter samarbejder med Vågetjenesten fra Røde Kors. Vågetjenestens frivillige tilbyder at sidde hos døende beboere og skabe ro og tryghed.

Når en beboer dør, hjælper plejehjemmet med at fortælle de pårørende om alle de praktiske ting, de skal forholde sig til. Vi udleverer blandt andet en folder, som beskriver opsigelse af bolig, kontakt til bedemand, nedpakning af boligen og opbevaring af beboerens ting m.m.