Københavns Kommune

Praktisk information om Fælledgården

Find praktiske informationer om blandt andet boligerne, husleje, økonomi og tilbud på Fælledgården.

Fakta om Fælledgården

Adresse
Drejøgade 3
2100 København Ø
Ventetid
5,1 måneders gennemsnitlig ventetid
Antal boliger
193
Værelsestype
2 værelser

Boliger

Faciliteter

Boligerne på Fælledgården har forskellige størrelser. Boligerne er på cirka 41 til 76 kvm.

Alle vores boliger har to værelser og et stort badeværelse med gulvvarme. Næsten alle boliger har egen altan. 

Der er trægulve i boligerne, et lille tekøkken med køleskab, klædeskabe og vægplads til ophængning af fx billeder.

Boligerne har handicapvenlige faciliteter som skydedøre og brede døråbninger, der gør det let at færdes i og omkring boligen. Der er også elevator til alle etager. Der er loftlifte i alle boliger og mulighed for at opsætte et vaske-tørre-toilet.

Tv og internet

Du skal selv sørge for abonnement på tv og internet. På Fælledgården er Parknet udbyder.

Husleje og økonomi

På Fælledgården skal du betale indskud, husleje, el, vand og varme. 

Husleje: 6.250 - 9.120 kr.
Indskud: ca. 37.000 kr. 

Huslejen er inkl. elektricitet og vinduespudsning.

Indskud og husleje afhænger af størrelsen på lejligheden. Huslejepriserne er vejledende, og ændringer kan forekomme. De fleste af vores boliger har en husleje på 6.250 - 6.650 kr. Den dyreste husleje er på 9.120 kr. 

Varme bliver afregnet efter forbrug. Regn med ca. 330-400 kr. om måneden.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. Såfremt du ingen pårørende har til at hjælpe, er du velkommen til at kontakte os.

Læs mere om husleje, boligstøtte og lån til indskud

Du kan også købe en servicepakke. Læs om servicepakken under overskriften 'Tilbud'.

Betaling af regninger

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at tilmelde dine regninger til PBS, så betalingen foregår automatisk.

Plejehjemmets medarbejdere påtager sig ikke at administrere din økonomi.

Parboliger

Fem af vores boliger er parboliger.

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Fælledgården udlejes og administreres af boligselskabet KAB.

KAB sender en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. KAB sørger også for, at din bolig er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind. 

KAB står for alle fysiske forhold i forbindelse med boliger undtagen hjælpemidler.
 
Kontakt KAB (kab-bolig.dk)

Husdyr

Det er ikke muligt at medbringe eller holde husdyr.

Indflytning

En bolig på Fælledgården er din egen bolig. Du har derfor selv ansvar for at betale husleje, indskud, el, varme, licens m.m., og du medbringer selv de møbler, billeder, lamper, tv, radio, gardiner osv., som du skal bruge.

Du skal også tage en dyne og en hovedpude med, som kan vaskes. Der er plejeseng og loftslift i lejligheden.

Du står selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m.

Når du har accepteret boligen, får du udleveret indflytningsmateriale.

Tilbud

Servicepakke

Du har mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, vask, rengøringsartikler osv. 

Når du flytter ind, aftaler du med os, hvilke ydelser du ønsker. Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne.

Læs mere om servicepakken og se priser

Klippekort

Klippekortet er en ordning, der giver dig mulighed for at få en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.

Læs mere om klippekortet

Rens og strygning af tøj

Du kan tilkøbe rens og strygning af tøj i forbindelse med vask.

Frisør og fodterapeut

Frisør

Fælledgården har en frisørsalon, hvor en selvstændig frisør holder til. Du betaler selv for behandling.

Du kan bestille tid hos frisøren på telefon: 23 23 57 78

Din kontaktperson og personalet kan også hjælpe dig med at bestille tid.

Fodterapeut

Fælledgården har en aftale med en fodterapeut. Fodterapeuten kommer efter aftale, og behandlingen foregår i din egen bolig. Du betaler selv for behandling.

Du kan bestille tid hos fodterapeuten på telefon: 50 70 02 82

Din kontaktperson og personalet kan også hjælpe dig med at bestille tid.

Omsorgstandpleje

Fælledgården har sin egen tandklinik, hvor Omsorgstandplejen holder til.

Alle beboere i Fælledgården har ret til at bruge Omsorgstandplejen. Du skal tilmelde dig ved en medarbejder i afdelingen.

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om omsorgstandpleje (voksentandplejen.kk.dk)

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Fælledgården, får du en kontaktperson på din afdeling.

Du aftaler sammen med din kontaktperson, hvilken form for hjælp og pleje du har brug for.

Alle beboere har en kontaktperson – dog kan det forekomme, at man skifter kontaktperson. 

Indenfor de første fire uger, efter du er flyttet ind, vil kontaktpersonen og afdelingens leder invitere dig til en indflytningssamtale. Samtalen handler om, hvordan det går, og om der er noget, du har brug for, at vi gør anderledes. 

Dine pårørende meget velkomne til at deltage i samtalen, hvis du ønsker det.

Andre informationer

Besøg

Din bolig på Fælledgården er dit eget hjem. Din familie og venner er derfor altid velkomne til at komme på besøg.

Dine pårørende kan købe mad i Fælledgårdens café eller bestille mad i afdelingen mod betaling.

Samarbejde med pårørende

På Fælledgården vil vi meget gerne samarbejde med dine pårørende. 

Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. Dine pårørende er altid velkomne i Fælledgården.  

Hver tredje måned afholder vi en tværfaglig konference blandt nogle af vores fagpersoner, hvor vi inviterer dig og evt. dine pårørende med. Du bestemmer, om dine pårørende skal deltage.

Du og dine pårørende kan til konferencerne tale med de forskellige fagpersoner, som bidrager til hverdagens pleje og omsorg.

De øvrige deltagere i konferencen er din kontaktperson, afdelingens sygeplejerske, afdelingens fysioterapeut/ ergoterapeut og Fælledgårdens diætist.

Dødsfald

Fælledgården har en pjece, der giver praktisk vejledning i forbindelse med dødsfald.

Pjecen udleveres af en medarbejder i afdelingen.

KAB opsiger lejemålet ved dødsfald. Der er en måneds opsigelsesvarsel.