Københavns Kommune

Praktisk information om Bispebjerghjemmet

Find praktiske informationer om blandt andet boligerne, husleje, økonomi og tilbud på Bispebjerghjemmet.

Fakta om Bispebjerghjemmet

Adresse
Tagensvej 186
2400 København NV
Ventetid
2,9 måneders gennemsnitlig ventetid
Antal boliger
90
Værelsestype
2 værelser

Boliger

Faciliteter

Alle boligerne på Bispebjerghjemmet har to værelser og er på ca. 45 kvm.

Boligerne indeholder også et badeværelse, et depotrum og et lille tekøkken med skabe. 

Du har mulighed for at få sat kogeplader op, hvis du gerne vil kunne lave mad i din bolig. 

Hver bolig har en plejeseng, en loftlift, to lamper, gardinstang, persienner og nødkald. Derudover skal du selv møblere boligen.

Værdiboks

I alle plejehjemmets boliger er der en værdiboks, hvor du kan opbevare penge og andre værdigenstande. Det er kun dig, der har adgang til boksen.

Husleje og økonomi

På Bispebjerghjemmet skal du betale husleje, indskud, el, vand og varme.

Husleje: 7.604 kr.
Indskud: 29.438 kr. 

Huslejen er inklusive el, vand og varme og vask af privat tøj og linned.

Du kan søge om boligstøtte til huslejen og om lån til at betale indskud. Vi hjælper dig gerne med at søge.

Læs mere om husleje, boligstøtte og lån til indskud

Du kan også købe en servicepakke. Læs om servicepakken under overskriften 'Tilbud'.

Betaling af regninger

Du er selv ansvarlig for at betale dine regninger. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at tilmelde dine regninger til PBS, så betalingen foregår automatisk.

Konto og Dankort 

Vi har mulighed for at oprette en konto til dig på plejehjemmet, hvor du kan hæve penge uden kode.

Du kan også betale med Dankort i plejehjemmets café

Lejekontrakt og boligselskab

Boligerne på Bispebjerghjemmet udlejes af boligselskabet SAB. 

SAB sender derfor en lejekontrakt til dig, som du skal underskrive. SAB sørger også for, at din bolig er istandsat og gjort rent, inden du flytter ind.

Kontakt SAB (sab-bolig.dk)

Husstandsforsikring

Bispebjerghjemmet tilbyder også, at du kan købe en billig husstandsforsikring.

Forsikringen er tegnet som en fælles police for alle beboere, der ønsker at tilmelde sig.

Indflytning

Når vi tilbyder dig en bolig på Bispebjerghjemmet, skal du hurtigst muligt sige ja eller nej til den, og du skal flytte ind i løbet af to uger.

Du har selv ansvar for at betale husleje, indskud, el, varme, licens m.m., og du medbringer dine egne møbler, billeder, tv, radio, gardiner osv.  

Der er dog plejeseng, loftlift, to lamper, gardinstang, persienner og nødkald i boligen. 

Vi vil gerne hjælpe dig med at vælge møbler til din nye bolig, inden du flytter ind. Vores erfaring er, at det er vigtigt, at du tager betydningsfulde møbler og ting med, selvom de er gamle. Det er med til at gøre din bolig til dit hjem. Vi vil også gerne rådgive dig om gulvtæpper.   

Du står dog selv for at flytte ind i boligen, indrette den, hænge gardiner op m.m. 

Tilbud

Servicepakke

Du har mulighed for at købe en servicepakke, som blandt andet indeholder mad, rengøringsartikler osv. 

Når du flytter ind, aftaler du med os, hvilke ydelser du ønsker. Det er frivilligt, om du vil købe ydelserne.

Læs mere om servicepakken og se priser

Klippekort

Klippekortet er en ordning, der giver dig mulighed for at få en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.

Læs mere om klippekortet

Frisør og fodterapeut

Frisør

Bispebjerghjemmet har sin egen frisør på plejehjemmet, som har åbent tirsdag til fredag.

Du kan bestille tid ved at gå forbi frisøren eller ringe på telefon 26 62 90 66 mellem klokken 12-13.

Din kontaktperson kan også hjælpe dig med at bestille tid.

Fodterapeut

Bispebjerghjemmet har sin egen fodterapeut på plejehjemmet, som har åbent tirsdag til fredag.

Du kan bestille tid ved at gå forbi fodterapeuten eller ringe på telefon 20 46 58 47 mellem klokken 12-13. 

Din kontaktperson kan også hjælpe dig med at bestille tid.

Læge

Du kan vælge at beholde din egen læge, hvis ikke lægen ligger for langt væk fra Bispebjerghjemmet.

Du kan også vælge en ny læge i nærheden, eller du kan vælge den plejehjemslæge, der er tilknyttet Bispebjerghjemmet.

Vores læge kommer fast på plejehjemmet én gang om ugen.

Omsorgstandpleje

Du kan bruge Omsorgstandplejen, hvis du fysisk eller psykisk ikke er i stand til at komme hen til en almindelig tandlæge. 

Omsorgstandplejen vil sørge for, at dine tænder og proteser bliver undersøgt regelmæssigt og bliver behandlet, når du har brug for det.

Læs mere om omsorgstandpleje (voksentandplejen.kk.dk)

Kontaktperson og indflytningssamtale

Når du flytter ind på Bispebjerghjemmet, får du en kontaktperson. Kontaktpersonen står for at give dig den pleje og praktiske hjælp, du har brug for. 

Det er vigtigt, at du fortæller din kontaktperson om dine ønsker for pleje og hjælp, så I sammen kan planlægge, hvordan din hverdag skal være.  

Efter ca. fire uger holder vi en indflytningssamtale med dig. Dine pårørende er velkomne til at deltage, hvis du ønsker det. Samtalen handler om, hvordan du har det, og om der er noget, vi skal gøre anderledes. 

Der er selvfølgelig altid mulighed for at holde en opfølgende samtale senere, hvis du har brug for det. 

I løbet af den første måned får du også besøg af en sygeplejerske, fysioterapeut og ergoterapeut, som fortæller dig om plejehjemmet tilbud og aktiviteter.

Andre informationer

Besøg og samarbejde med pårørende

Bispebjerghjemmet er dit hjem, og derfor er din familie, venner og bekendte altid velkomne, når du ønsker det.

Når du flytter ind på Bispebjerghjemmet, er det vigtigt, at du bevarer kontakten til din familie og venner.

Dine pårørende kender dig og det liv, du hidtil har levet. De kan derfor være med til at sikre, at du fortsat kan leve det liv, du ønsker. 

Dine pårørende er altid velkomne til at komme på besøg og spise med mod betaling, hvis de tilmelder sig hos medarbejderne på etagen senest tre dage før. De kan også deltage i eller arrangere aktiviteter på plejehjemmet.

Dødsfald

Når en beboer dør, har vi på Bispebjerghjemmet tradition for at synge, når kisten bæres ud.  

På denne måde viser vi respekt for den afdøde, og medarbejdere og andre beboere har mulighed for at være med til at tage afsked. 

Hvis dine pårørende ønsker det, deltager din kontaktperson og andre medarbejdere også i bisættelsen eller begravelsen.

Dine pårørende er velkomne til at hjælpe med at pakke dit hjem ned sammen med os. Vi kan dog først udlevere dine ting, når dine pårørende/arvinger har fået en skifteretsattest.

Boligforeningen SAB syner boligen og sørger for at istandsætte den og udbetale depositum.